Hallo, wie heb ik aan de lijn?

16-10-2014 algemeen

De technologie staat niet stil. Ook niet op het gebied van telefonie voor doven en slechthorenden. De app Roger Voice zet gesproken woorden om in geschreven tekst. Klinkt handig, maar werkt dit wel? We gingen op onderzoek uit.

RogerVoice zet gesproken tekst van de horende persoon om in geschreven tekst voor de dove of slechthorende, een soort ondertiteling. Vice versa is nog niet mogelijk, de app is nog in ontwikkeling. In de testfase zitten twaalf landen, Nederland doet niet mee. Voorlopig is de app voor die landen alleen verkrijgbaar in de Play Store van Android. Zodra er genoeg tijd en geld is, zal de app ook verkrijgbaar zijn voor iOS en Windows. Het project wordt gefinancierd vanuit wereldwijde donaties, ofwel crowdfunding. Als laatste zal de functie ‘tekst naar spraak’ worden ontwikkeld. Hopelijk zal eind 2014 de app wereldwijd beschikbaar komen.

Vragen
Als de app doet wat hij belooft, is het mogelijk voor doven om te telefoneren met een horende zonder tussenkomst van een bemiddelingsdienst. Maar de app roept op dit moment vooral veel vragen op. Zal het ook de stem van de dove persoon foutloos kunnen omzetten in tekst? En wat als de app de dove persoon verkeerd verstaat en vertaalt? Sommige doven zijn niet zo goed verstaanbaar, hoe gaat de vertaler hiermee om? En hoe zit het bijvoorbeeld met het interpreteren van de boodschap zonder het horen van de intonatie? Komt de boodschap over zoals hij bedoeld is? Vooralsnog zijn de antwoorden nog niet bekend. De app is nog in ontwikkeling en wordt getest in een aantal landen.

KPN Teletolk
De kans op ruis of miscommunicatie is aanwezig bij het gebruik van RogerVoice. Met de tussenkomst van een tolk gebarentaal tijdens een telefoongesprek kan dit worden voorkomen. Doven kunnen nu ook bellen met tussenkomst van een tolk, dit kan bij KPN Teletolk. Zij zorgt ervoor dat de boodschap van de zender zo zuiver mogelijk binnenkomt bij de ontvanger. Mimiek, intonatie en lichaamshouding zijn hierbij erg belangrijk. Bij KPN Teletolk kunnen doven en slechthorenden bellen of gebeld worden via beeld, geluid en spraak, ofwel Total Conversation. De dienst bestaat nu ruim en jaar en is 365 dagen per jaar bereikbaar.

Gebaseerd op: Aparata


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen