Hallo, wie heb ik aan de lijn?

16-10-2014 algemeen

De technologie staat niet stil. Ook niet op het gebied van telefonie voor doven en slechthorenden. De app Roger Voice zet gesproken woorden om in geschreven tekst. Klinkt handig, maar werkt dit wel? We gingen op onderzoek uit.

RogerVoice zet gesproken tekst van de horende persoon om in geschreven tekst voor de dove of slechthorende, een soort ondertiteling. Vice versa is nog niet mogelijk, de app is nog in ontwikkeling. In de testfase zitten twaalf landen, Nederland doet niet mee. Voorlopig is de app voor die landen alleen verkrijgbaar in de Play Store van Android. Zodra er genoeg tijd en geld is, zal de app ook verkrijgbaar zijn voor iOS en Windows. Het project wordt gefinancierd vanuit wereldwijde donaties, ofwel crowdfunding. Als laatste zal de functie ‘tekst naar spraak’ worden ontwikkeld. Hopelijk zal eind 2014 de app wereldwijd beschikbaar komen.

Vragen
Als de app doet wat hij belooft, is het mogelijk voor doven om te telefoneren met een horende zonder tussenkomst van een bemiddelingsdienst. Maar de app roept op dit moment vooral veel vragen op. Zal het ook de stem van de dove persoon foutloos kunnen omzetten in tekst? En wat als de app de dove persoon verkeerd verstaat en vertaalt? Sommige doven zijn niet zo goed verstaanbaar, hoe gaat de vertaler hiermee om? En hoe zit het bijvoorbeeld met het interpreteren van de boodschap zonder het horen van de intonatie? Komt de boodschap over zoals hij bedoeld is? Vooralsnog zijn de antwoorden nog niet bekend. De app is nog in ontwikkeling en wordt getest in een aantal landen.

KPN Teletolk
De kans op ruis of miscommunicatie is aanwezig bij het gebruik van RogerVoice. Met de tussenkomst van een tolk gebarentaal tijdens een telefoongesprek kan dit worden voorkomen. Doven kunnen nu ook bellen met tussenkomst van een tolk, dit kan bij KPN Teletolk. Zij zorgt ervoor dat de boodschap van de zender zo zuiver mogelijk binnenkomt bij de ontvanger. Mimiek, intonatie en lichaamshouding zijn hierbij erg belangrijk. Bij KPN Teletolk kunnen doven en slechthorenden bellen of gebeld worden via beeld, geluid en spraak, ofwel Total Conversation. De dienst bestaat nu ruim en jaar en is 365 dagen per jaar bereikbaar.

Gebaseerd op: Aparata


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.