Jongeren blind voor risico blijvende gehoorschade

01-05-2010 algemeen

Specsavers start voorlichtingscampagne rondom dreigende gehoorschade bij jongeren
Jongeren weten dat luisteren naar te harde muziek op mp3-spelers, in discotheken en bij concerten kan leiden tot gehoorschade, maar dit lijkt ze niets te kunnen schelen. Dat blijkt uit onderzoek van Specsavers Audiciens onder meer dan 500 jongeren tussen de 12 en 20 jaar.

Aanleiding voor het onderzoek is de recente motie van demissionair minister Rouvoet waarin hij oproept maatregelen te nemen om gehoorschade bij jongeren tegen te gaan. Uit de alarmerende resultaten van het onderzoek blijkt dat bijna 80 procent van de jongeren aangeeft prima zelf te kunnen bepalen hoe hard ze hun mp3-speler zetten. Bovendien denken vier op de tien dat het wel mee zal vallen met de schade die hun gehoor oploopt door te harde muziek. Specsavers neemt het probleem serieus en start een bewustwordingscampagne.

Volgens de ondervraagden weet ruim 60 procent van de jongeren dat luisteren naar harde muziek gehoorschade kan veroorzaken, maar het kan ze gewoon niets schelen. Een schokkende uitkomst, want uit eerder gepubliceerd onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlandse jongeren gehoorschade dreigt op te lopen doordat ze luisteren naar te harde muziek. Hoewel de Europese Commissie in september aankondigde het geluidsniveau van mp3-spelers aan te willen pakken zegt een kwart van de jongeren dat ze een geluidslimiet op hun mp3-speler zullen proberen te omzeilen.
 
‘Voor lul’ met oordopjes
Demissionair minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet pleit onder andere voor maatregelen in discotheken en tijdens concerten om gehoorschade bij jongeren te beperken. Deze bemoeienis valt niet bij alle jongeren in goede aarde. Desgevraagd geven jongeren aan dat: ‘het hun eigen verantwoordelijkheid is’, ‘het betuttelend is’ en dat ‘er al genoeg bureaucratie is’. Hoewel de meerderheid van de ondervraagden ervaring heeft met een piep in de oren na het uitgaan, verlaat 60 procent van de jongeren een feest waar het geluid te hard staat niet. Een kwart geeft aan juist naar een discotheek te gaan voor de harde muziek. Ook het idee van Rouvoet om oordopjesautomaten te plaatsen in discotheken valt niet in goede aarde. Ruim een derde van de jongeren geeft aan ‘voor lul te staan’ met oordopjes in. En dat terwijl dit een eenvoudig hulpmiddel is om gehoorschade op jonge leeftijd te voorkomen en er steeds meer trendy modellen in verschillende kleuren te koop zijn.
 
Samen strijden tegen gehoorschade
“De uitkomsten van het onderzoek zijn voor ons reden om onmiddellijk tot actie over te gaan. Zeker omdat jongeren – ondanks hun soms stevige antwoorden – aangeven wel open te staan voor meer voorlichting”, zegt Mandy Crooij van Specsavers. “Als aanbieder van hoortoestellen zien wij dagelijks in onze winkels wat het betekent om niet goed meer te kunnen horen. Dat willen wij graag helpen voorkomen. Jongeren zijn op de hoogte van de gevaren van gehoorschade, maar denken niet dat het hen zal overkomen. Wij pakken de handschoen op en starten een actieve voorlichtingscampagne in onze winkels waar we veel jonge mensen kunnen bereiken die binnenlopen voor een bril. Daarnaast gaan we ruim 10.000 paar oordopjes uitdelen op een aantal grote festivals en evenementen. Maar Specsavers kan de strijd tegen gehoorschade niet alleen aan! Daarom roepen we politiek, media en onze collega’s op om hieraan mee te doen.”
 
Over Specsavers Opticiens & Audiciens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1400 winkels, waarvan op dit moment meer dan 100 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 11,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. En met diezelfde filosofie startte Specsavers in 2007 met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 200 winkels, waarvan 80 winkels in Nederland. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde StAr-geregistreerde audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.