Kabinet dreigt zich miljoenen te verrekenen op vergoeding hoortoestellen

15-05-2010 algemeen

In haar jaarlijks advies aan de minister van VWS bepleit het College voor Zorgverzekeringen ingrijpende wijzigingen in de vergoeding van hoorhulpmiddelen. Het CVZ berekent daarbij een bescheiden stijging van de kosten. Uit onderzoek in opdracht van NVAB blijkt dat CVZ de kostenstijging honderden miljoenen te laag inschat. Het Kabinet dreigt zich daardoor miljoenen te verrekenen op de vergoeding van hoortoestellen.

Op 2 april 2010 bracht het CVZ het rapport Hulpmiddelenzorg 2010 uit. Dit advies is onderdeel van het Pakketadvies 2010, een jaarlijks advies over vergoedingen in de zorg aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In het rapport doet CVZ onder meer vergaande aanbevelingen over de vergoeding van hoorhulpmiddelen. De aanbevelingen zijn gebaseerd op onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van CVZ.

NVAB heeft door bureau Boer & Croon een second opinion op het CVZ-onderzoek uit laten voeren. Uit dit onderzoek, ‘Gebruikers Gehoord’, blijkt dat overname van de huidige aanbevelingen zal leiden tot een explosie van de kosten voor hoortoestellen in de Zorgverzekeringswet. Indien het advies van CVZ wordt overgenomen zullen de kosten die voor rekening komen van de Zorgverzekeringswet groeien van € 108,5 miljoen in 2009 naar circa € 480 miljoen in 2015. Dit is € 322 miljoen meer dan de kosten die in 2015 voor rekening van de Zorgverzekeringswet zouden komen op basis van ongewijzigd beleid.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ook de meeste gebruikers van hoortoestellen niet voor de voorgestelde veranderingen zijn. Veel gebruikers zien de veranderingen als een stap terug, omdat het er op lijkt dat de overheid voor en namens de burgers bepaalt wat goede zorg is. Gezien de afhankelijkheid die mensen van hun hoortoestel ervaren – ruim zeventig procent gebruikt het toestel meer dan 10 uur per dag – kan NVAB zich levendig voorstellen dat mensen hierover meer te zeggen willen hebben.

Het CVZ-rapport bevat ook positieve aanbevelingen. Zo adviseert CVZ, gegeven het risico voor een versnelde achteruitgang van het gehoor bij een late revalidatie, al een hoorhulpmiddel aan te meten, wanneer er sprake is van ernstig gehoorverlies bij één van beide oren. Zo wordt voorkomen dat het slechtste oor nog verder achteruit gaat en gebruikers zwaardere toestellen moeten aanschaffen. NVAB steunt op dit en enkele andere punten het advies van het CVZ.

Niettemin waarschuwt NVAB voor een onbezonnen overname van het CVZ-advies. Zij pleit er voor de komende maanden te benutten om, voortvarend en in overleg met alle veldpartijen, te bezien hoe de ongewenste effecten die overname van het advies heeft op de kostenontwikkeling en op de keuzemogelijkheden van consumenten zo veel mogelijk kunnen worden beperkt. Zeker in tijden van economische crisis is het aanvaarden van een extra onbeheersbare post in de zorg naar het idee van NVAB niet verantwoord.

NVAB heeft haar zorgen ten aanzien van het advies inmiddels kenbaar gemaakt aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en aan de leden van de Tweede Kamer.

NVAB is de brancheorganisatie van audicienbedrijven in Nederland. Samen zijn de leden van de NVAB verantwoordelijk voor ruim 550 verkooppunten in Nederland. Zij zijn daarmee dagelijks nauw betrokken bij de gebruikers van hoortoestellen.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.