Kamervragen over teksttelefoniestoring

15-05-2012 algemeen

Vorige week berichtten we al dat het teksttelefoniesysteem van AnnieS getroffen is door een [link27830]storing[/link]. Het is hierdoor voor gebruikers niet meer mogelijk om via internet en mobiel te tekstbellen. Ook kunnen gebruikers de bemiddelingsdienst van KPN en het alarmnummer 112 niet bereiken. Vanmiddag zijn er kamervragen gesteld over deze onwenselijke situatie.

De storing in het teksttelefoniesysteem heeft tot veel onrust geleid. Vooral het feit dat de gebruikers van het teksttelefoniesysteem van AnnieS het alarmnummer 112 niet direct kunnen bereiken in geval van nood baart hen zorgen. Onder andere op de Facebook-pagina het Democratisch Doven Forum zijn hier discussies over te lezen. Ook is er een website opgericht nu112.nl met meer informatie over het feit dat doven en slechthorenden 112 niet kunnen bereiken.

Kamervragen
Ook de belangenorganisaties maken zich zorgen. Signaal geeft aan in gesprek te zijn met de overheid om tot een structurele oplossing voor het probleem te komen. Signaal – het samenwerkingsverband van de landelijke belangenorganisaties voor doven en slechthorenden – zet zich in voor een toegankelijke maatschappij; de mogelijkheid om te kunnen bellen hoort daar bij.

Kamerlid Esmé Wiegman (ChristenUnie) heeft toegezegd vanmiddag tijdens het vragenuurtje Kamervragen te zullen stellen aan Maxime Verhagen, de minister van Economische Zaken, over de storing in het teksttelefoniesysteem en de gevolgen hiervan.
De leden van de actiegroep die nu112.nl hebben opgezet zijn vanmiddag ook bij het vragenuurtje aanwezig.

Wijziging Telecomwet
Vorige week is de nieuwe Telecomwet aangenomen door de Eerste Kamer. Deze wet bepaalt dat openbare telefonie van wezenlijk belang zijn voor deelname aan de maatschappij en dat ze daarom beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Ook eindgebruikers met een fysieke beperking hebben recht op een goede en betaalbare toegang tot deze diensten.

Voor doven en slechhorenden betekent dat dat het ook mogelijk moet zijn om gebruik te kunnen maken van beeldbemiddeling. Doven en slechthorenden kunnen in de toekomst kiezen of zij gebruik willen maken van tekstbemiddeling of beeldbemiddeling. Bij beeldbemiddeling kunnen de gebarentaalgebruiker en de tolk elkaar zien, waardoor zij in gebarentaal met elkaar kunnen communiceren.

Wie deze nieuwe dienst gaat aanbieden is nog niet duidelijk. Hier zal de overheid een aanbesteding voor uitschrijven waar organisaties zich vervolgens op kunnen inschrijven.

UPDATE: Alarmnummer 112 vanaf 1 juli bereikbaar per sms

De minister heeft aangegeven dat het alarmnummer 112 vanaf 1 juli 2012 bereikbaar zal zijn per sms. Daarnaast zal de minister alles in het werk stellen om de selectieprocedure voor de aanbesteding zo kort mogelijk te houden zodat de nieuwe dienstverlening zo spoedig mogelijk van start kan gaan. Dit zal inhouden dat de dienst in 2013 zal starten.

Op de Facebook-pagina Democratisch Doven Forum staan wel twee filmpjes met ondertiteling.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.