Nieuw meetinstrument kwaliteit audiologische zorg

02-11-2018 algemeen

Om de kwaliteit van de audiologische zorg te kunnen garanderen, willen betrokken organisaties de ervaringen van cliënten op een toegankelijke manier in kaart kunnen brengen. Een nieuw instrument moet daarvoor gaan zorgen.

Onlangs zetten de koepelorganisaties Stichting Hoormij, Zorgverzekeraars Nederland en FENAC hun handtekening onder de intentieverklaring om samen een nieuw instrument te gaan ontwikkelen. Want hoewel de Audiologische Centra goed scoren, is er ruimte voor verbetering. Het huidige meetinstrument is een vragenlijst – de Consumer Quality Index (CQI) – maar deze vragenlijst is te lang. De koepelorganisaties slaan daarom de handen ineen om de lijst in te korten tot een compactere lijst, zodat de cliënten zo min mogelijk worden belast.

‘Het meten, duiden en toepassen van de cliëntervaringen is een traject dat wordt gekenmerkt door leren en van elkaar leren, aldus Katja Hoorn (portefeuillehouder kwaliteit bestuur FENAC, lid Raad van Bestuur Koninklijke Kentalis). De informatie geeft de audiologische centra inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg, zodat gekeken kan worden waar verbetering mogelijk is. De gegevens worden ook gebruikt voor het doelgericht inkopen van zorg, voor voorlichting en voor de belangenbehartiging van cliënten en zorgverleners.

Met het ondertekenen van de intentieverklaring committeren de betrokken partijen zich aan de ontwikkeling van het nieuwe meetinstrument. Dit zal de komende tijd door een integrale werkgroep verder worden uitgewerkt.

Bron: Stichting Hoormij


Reacties

Er zijn 2 reacties Bekijk

Cee Rijnders

Ben heel benieuwd wat dat gaat opbrengen.
Ben nu aan mijn tweede hoorapparaat en ik merk een heel groot verschil in klantenservice (niet klantvriendelijkheid, die is er bij beide wel) maar daar heb je weinig aan als de keten niet goed werkt. Filialen niet met elkaar corresponderen.
Ben nu in één jaar met meer klachten geweest dan in 5 jaar bij de andere!!!

Beantwoord
Johan

Slechthorenden kunnen gewoon via oorhangerzaak nieuwe oorhanger krijgen en doven moeten eerst via dure audiologische centrum die ruim 200 euro per bezoek kost,om aan kasttoestel te komen.
Doven moeten meer betalen dan slechthorenden.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.