Nieuwe campagne tegen gehoorschade bij jongeren

26-11-2008 algemeen

Jongeren onderschatten de gevolgen van harde muziek voor hun gehoor. Hoewel praktisch iedereen weet dat gehoorschade blijvend is, denkt 68,9% dat de piep of suis in hun oren na een avond stappen vanzelf over gaat. Gevolg: 450.000 uitgaande jongeren tussen de 16 en 30 jaar kampen inmiddels met blijvende gehoorschade.

Dit stelt Martine Bouman, directeur van het Centrum Media & Gezondheid (CMG). `We moeten als maatschappij nu actie ondernemen, want elk jaar komen er 20.000 jongeren met blijvende gehoorschade bij`, aldus Bouman.

GO>OUT PLUG>IN
Het CMG heeft daarom de campagne GO>OUT PLUG>IN gestart om gehoorschade door (te) harde muziek tegen te gaan. Deze campagne valt samen met een nieuwe trend onder jongeren: pluggen. Pluggen staat voor oordopjes dragen bij het uitgaan naar discotheek, poppodium of dance event. 11% van de uitgaande jongeren draagt op dit moment al wel gehoorbescherming. `Het is dus niet raar om je oren te beschermen wanneer je uitgaat en het doet ook geen afbreuk aan de muziekbeleving`, aldus Bouman. `Door daarnaast af en toe in de chill out of in de buitenlucht een `oorpauze` te nemen, bekort je de tijd dat je oren aan de harde muziek worden blootgesteld. Daardoor neemt de kans op gehoorschade ook af.`

Trendsettende uitgaansgelegenheden/-organisaties in Amsterdam, zoals Paradiso, Jimmy woo en de Melkweg pakken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op en nemen deel aan GO>OUT PLUG>IN. Speciaal getrainde jongerenteams geven in deze discotheken en op events voorlichting aan leeftijdgenoten. `Jongeren zijn gevoelig voor de ervaringen van leeftijdgenoten. Die nemen ze serieus, omdat het gaat om mensen zoals zijzelf. Goede informatie die op een leuke manier wordt gebracht, pikken ze vervolgens snel op`, vertelt Merlin Jurg, campagnemedewerker van het CMG

Sound de soap
Als onderdeel van de campagne GO>OUT PLUG>IN heeft CMG in samenwerking met Endemol een internetsoap gelanceerd om gehoorschade bij jongeren onder de aandacht te brengen. SOUND is een minisoap over liefde, ambities en decibellen en bestaat uit 10 afleveringen van ongeveer 2,5 minuut die samen een compleet drama in zakformaat vormen. Miljuschka Witzenhausen, die de hoofdrol speelt, heeft haar ervaring als TMF-boegbeeld ingezet voor de rol: “Als actrice is ervaring met het onderwerp niet per se nodig, maar het is beslist waar dat het thema mij aanspreekt vanuit mijn ervaring. Ik heb het vak geleerd van iemand die altijd al oordopjes droeg. Vanwege de serie heb ik ze nu zelf ook en daar ben ik heel blij mee. Ook al draai ik zelf niet meer, uitgaan doe ik nog steeds en dan komen ze uitstekend van pas.”

Voor meer informatie over de campagne en voor de gehoorschadecheck, surf naar:
http://www.gooutplugin.nl

Voor de afleveringen van de internetsoap SOUND, surf naar:
http://www.sound-soap.nl


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.