Schaatsclinic groot succes

18-09-2009 algemeen

UPDATE: nieuw filmpje toegevoegd
Op dinsdag 29 september om 11.00 uur arriveerden ruim 150 kinderen met grote touringcars bij het Thialf Stadion in Heerenveen. De auditief beperkte kinderen kwamen voor een schaatsclinic van de schaatsers van de DSB Bank Schaatsploeg.

Binnen in het Thialf Stadion keken de leerlingen hun ogen uit. Tijdens het onderbinden van de schaatsen was te zien hoe de topschaatsers van de DSB Bank Schaatsploeg hun trainingsrondjes reden. Voor een gewone toeschouwer al indrukwekkend om te zien, maar de kinderen konden hun ogen helemaal niet geloven: ‘Wat gaan ze hard!’.

Op glad ijs
Na de trainingsrondjes van de professionals, zochten de kinderen voorzichtig hun weg op het ijs. Een enkeling schaatste direct vrolijk weg, maar het merendeel zocht letterlijk steun bij de aanwezige juffen en meesters. Aangemoedigd door de diverse ouders en andere familieleden die zich verzameld hadden op de tribune, kwamen de kinderen steeds meer los en probeerden ze zelfstandig te schaatsen.

De schaatsclinic door de schaatsers van de DSB Bank Schaatsploeg, startte met een warming-up. Dit leidde tot groot vermaak van het publiek op de tribune en langs de baan, want hoe kun je springen op je schaatsen als je nog niet zo stevig op je schaatsen staat? Bovendien kwamen de felgekleurde sponsorshirts bij de meeste kinderen tot over hun knie?

Communicatie
Na de warming-up was het tijd voor het echte werk en leerden de kinderen van onder andere Marianne Timmer, Annette Gerritsen en Mark Tuitert, alle fijne kneepjes van het schaatsen. Om de communicatie tussen de schaatsers en de leerlingen optimaal te laten verlopen had Phonak FM-apparatuur beschikbaar gesteld en waren er tolken gebarentaal aanwezig.

Onder luid gejuich vanaf de tribune werd de clinic afgesloten met een ereronde. De kinderen verzamelden nog snel de laatste handtekeningen van hun schaatshelden en stapten daarna moe en met een verhit hoofd de bus in.

Ongehoord goed
Tijdens de schaatsclinic werd in de DSB-lounge in het Thialf Stadion een seminar voor het bedrijfsleven gehouden met als thema ‘Ongehoord goed’. Sicco Janmaat, assistent-trainer van de DSB Bank Schaatsploeg, werd ge?erviewd over de kansen van doven en slechthorenden in de schaatstop. Hierna legde Ed Theunissen van Phonak uit op welke manieren hooroplossingen ingezet worden in de sportwereld. De DSB Bank Schaatsploeg maakt bijvoorbeeld gebruik van Phonak FM-apparatuur om tijdens de trainingen met elkaar te kunnen communiceren.

Jan de Laat, audioloog in het Leids Universitair Medisch Centrum, vertelde tijdens zijn lezing over de werking van het gehoor en arbeidsgerelateerde problemen, zoals beroepsziekte nummer 1: lawaaidoofheid. De laatste spreker van de dag, Piet van Burik, directeur van De Verbinding, vertelde over hoe De Verbinding als commerci? organisatie – met 80% dove of zwaar slechthorende werknemers – het hoofd boven water houdt. Ook werd er gesproken over de toekomstplannen en -verwachtingen van het bedrijf.

De schaatsclinic werd mogelijk gemaakt door Phonak, Avonturenpark Hellendoorn, Dantuma, De Verbinding, DSB Bank, Hear the World, Schipper Kozijnen, Unitron en ZiCoTV.

Foto: Jan Budding

RTV Noord heeft een item gemaakt over de schaatsclinic:

Nog een YouTube-film met een iets algemenere indruk van de schaatsclinic:


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.