Sonetik gaat hoortoestellen aanbieden via apotheek

04-01-2012 algemeen

Sinds kort is het hoortoestellenmerk Sonetik actief op de Nederlandse markt. Volgens het Zwitserse bedrijf zijn de hoortoestellen geschikt voor zo’n 85% van de mensen met ongecompliceerde ouderdom-slechthorendheid. En binnenkort zijn deze hoortoestellen bij de apotheek te verkrijgen.

Relatief goedkoper
Apotheker Jan van der Lende haalde het initiatief naar Nederland en ziet hiermee grote kansen voor zowel apothekers als verzekeraars. ‘Via de apotheek kost het Sonetik hoortoestel €395. Dat is relatief goedkoop want de prijs van het goedkoopste toestel dat nu op markt is, zit daar honderd euro boven. Verzekeraars kunnen zo’n 95 miljoen euro per jaar besparen via ons concept’, aldus Van der Lende.

Maar volgens hem varen niet alleen de apotheken en de verzekeraars wel bij de introductie van deze nieuwe manier van het verstrekken van hoortoestellen. Ook voor de slechthorende consument is het gunstig. Het grootste voordeel is met name de prijs-kwaliteitsverhouding. Op dit moment komen hoortoestellen in aanmerking voor een vergoeding vanuit de basispolis van de zorgverzekering. Deze vergoeding bedraagt maximaal €501,50 per hoortoestel. Maar voor veel hoortoestellen moet bij betaald worden. Er zijn wel zogenaamde "nul-euro" hoortoestellen voor mensen met een klein budget, maar de kwaliteit van deze hoortoestellen laat volgens Van der Lende veel te wensen over.

En juist voor de mensen met een krap budget heeft Sonetik gedacht. Wil een verzekeraar om welke reden dan ook niet vergoeden, dan biedt Sonetik een betalingsregeling voor de klant. In plaats van €395 ineens betaalt hij €45 aan de apotheek en vervolgens gedurende twee jaar €17,50 per maand. Van der Lende: ‘Zo proberen we "goed horen" uit de klasse “gezondheidszorg” te halen en bereikbaar te maken voor iedereen. Dus ook voor mensen die niet zo rijk zijn.’

Voorgeprogrammeerde profielen
Van der Lende legt uit dat de kwaliteit van Sonetikhoortoestellen ook bijzonder goed is: ‘Slechthorende mensen die voor het eerst bij een audicien komen, mogen een hoortoestel proberen. Vaak is dat een van de allerslechtste kwaliteit. Dan schrikt de klant zich een hoedje van alles wat hij hoort en ook juist niet wil horen. Vervolgens zal het hoortoestel van de klant wekelijks bijgesteld worden naar een andere, hogere hoorkwaliteit. Steeds tegen een hogere prijs? Bij het Sonetik hoortoestel staan alle kwaliteiten-switches van het geluid op on.’ Mensen krijgen dus volgens Van der Lende goede hoorkwaliteit voor een en dezelfde prijs. ‘Bovendien gaan ze na een half uur testen en aanmeten tevreden en met een goed hoortoestel weer de deur uit.’

Van der Lende wil er echter wel op wijzen dat Sonetik geen oplossing biedt voor iedere slechthorende. ‘We hebben een ultramodern digitaal hoortoestel met de allernieuwste techniek en dezelfde chip als in de duurste hoortoestellen die via de reguliere audicien te verkrijgen zijn. Maar in plaats van het toestel op maat te maken voor een klant, kijken we of de slechthorendheid van die persoon past bij een van de zestien profielen waarmee onze hoortoestellen standaard zijn voorgeprogrammeerd. Heeft iemand een slechthorendheid die niet past bij de toestellen via de apotheek dan verwijzen wij hem door naar de specialist.’

Geen audicien maar hoordeskundigen
Sonetik leidt de apothekers zelf op om een audiogram af te nemen en een hoortoestel af te stellen. De hoordeskundigen van Sense Care Solutions, distributeur van de Sonetik hoortoestellen in Nederland, hebben een aangepaste cursus gevolgd waarin ze hebben geleerd te werken met de gepatenteerde testsoftware (in de volksmond de “piepjestest”). Tijdens Hoortestdagen bij een apotheek neemt een hoordeskundige de hoortesten af. Een apothekersassistent loopt die dag mee, helpt mee met de tests en begeleidt de klanten. Daarna kan de apotheek het in principe zelf doen.

Volgens Van der Lende heeft een apotheek geen audicien nodig, want de hoortoestellen zijn immers al voorgeprogrammeerd. Bovendien beschikt elke apotheek over ervaren en goed opgeleid personeel. En mocht iemand een ingewikkelder hoorprobleem hebben, of niet binnen de zestien voorgeprogrammeerde profielen passen, dan wordt hij doorverwezen naar een specialist als de KNO-arts of een audicien.

Op de vraag of de huidige audiciens bang moeten zijn voor het initiatief antwoordt Van der Lende dat dat niet nodig is. ‘Hun hoormarkt groeit gemiddeld met 12% per jaar. Wij hopen dat ongeveer 20-40% van alle mensen die bij een apotheek ingeschreven staan hun hoortoestel bij de apotheek zal gaan kopen. Daarmee hebben wij op termijn een marktaandeel van ongeveer 4%. We komen dus niet in plaats van de audicien, maar we willen een aanvullend concept zijn.’

Maar…
De vraag is echter of de kwaliteit van de hoortoestelverstrekking niet in het geding komt door dit initiatief. In Nederland zijn er binnen de audiologische branche afspraken gemaakt om de kwaliteit van de hoortoestelverstrekking te waarborgen. Deze afspraken zijn opgenomen in het zogenaamde NOAH-protocol. In dit protocol staat onder andere dat er sprake moet zijn van een objectieve voorlichting en dat de klant een keuzevrijheid moet hebben uit meerdere merken en modellen. Dat laatste gaat natuurlijk al niet op voor het Sonetikconcept.

Ook zijn er afspraken gemaakt over de opleiding en het werkuitvoer van audiciens. Een audicien heeft namelijk meer verantwoordelijkheid dan alleen het afnemen van een hoortest. Hij is ook verantwoordelijk voor de triage: bepalen in welk traject een klant thuishoort en behandeld moet worden. Bij een zeer eenvoudig gehoorverlies is dat redelijk snel te bepalen. Maar bij een vreemde afwijking van het oor of het audiogram kan dat best moeilijk zijn. Heeft een apotheek daar de juiste bagage voor in huis? En verwijzen ze wel snel genoeg door?

Maar het is ook een goed moment voor de audiciens om zich achter de oren te krabben over hun meerwaarde binnen de hoorsector. Wat hebben zij de slechthorende klant meer te bieden dan deze click-and-fit nieuwkomer?

Redactie: Andrea Hopman, Berengroep


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.