Teletolkvoorziening bij Tolknet stopt

12-09-2005 algemeen

Teletolkvoorziening bij Tolknet stopt per 1 januari 2006 wegens onvoldoende gebruik en te hoge kosten

De Teletolkvoorziening van Tolknet voor de verschillende Teletolkplekken in Nederland zal per 1 januari 2006 stoppen. Voortzetting in de huidige vorm is niet mogelijk. De Teletolkvoorziening is dienstverlening gebaseerd op Beeldtelefonie. Via een beeldtelefoon kan een tolk gebarentaal ingezet worden op verschillende locaties in heel Nederland. De tolk werkt vanuit de beeldtelefonie-studio bij Tolknet in Soesterberg.

Per 1 januari 2006 zal er geen tolk gebarentaal meer stand-by zijn voor de Teletolkvoorziening. De voorziening wordt zo goed als niet gebruikt. Tolknet heeft medio 2004 de Teletolkactiviteiten van TC Visinet voortgezet. Tolknet heeft tot taak te bemiddelen en voor te lichten in het kader van de communicatievoorziening voor doven en slechthorenden. Hiervoor wordt Tolknet gefinancierd. Alle andere activiteiten (zoals de teletolkvoorziening) vallen vanaf november 2005 buiten de financiering.

De kosten voor het stand-by hebben van een tolk zijn hoog. Het gebruik is laag, ook al is het aantal geïnteresseerde organisaties gegroeid en zijn er meer dove mensen die thuis een beeldtelefoon hebben.

Tolknet betreurt het dat er geen mogelijkheden zijn om de dienstverlening op de huidige wijze voort te zetten. De demonstraties en experimenten met het Teletolken waren veelbelovend. Er is echter onvoldoende gebruik van de teletolkvoorziening gemaakt om de kosten te kunnen verantwoorden. De financiering door de overheid valt mede hierom binnenkort dus geheel weg.

Bij Tolknet is een Teletolkkamer die ook in de toekomst gebruikt kan worden om één tolk voor meerdere organisaties in te zetten. De kosten voor de tolk en het gebruik van de teletolkkamer zijn dan voor de organisaties en/of kunnen worden afgerekend via de voorziening van de betrokken dove persoon. Om kosten te verlagen zouden dus meerdere organisaties de Teletolkvoorziening kunnen delen. Organisaties die interesse hebben in het inzetten van een teletolk voor één of meerdere dagdelen per week kunnen dit kenbaar maken bij Tolknet. Bij voldoende animo kan een plan uitgewerkt worden.

Contactpersoon voor de Teletolkvoorziening bij Tolknet is Agnes Zonnenberg, hoofd Voorlichting & Bemiddeling, a.j.zonnenberg@tolknet.org, 0346-332 332.

Bron: Tolknet


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen