Textphone maakt mobiel chatten mogelijk voor doven

11-02-2010 algemeen

Onlangs is in Bilthoven een bijzondere mobiele telefoon gepresenteerd. De Textphone stelt doven en slechthorenden in staat om overal en altijd te chatten met elkaar én anderen. Het gaat om een Nokia E71 mobiele telefoon met speciale chatsoftware en speciale diensten.

Het idee voor de Textphone ontstond ruim drie jaar geleden en kwam van de toen 17-jarige slechthorende Sharon Veerbeek. Zij vroeg software-ontwikkelaar Robert Harmsen of er een mobieltje ontwikkeld kon worden waarmee zij thuis én onderweg zou kunnen chatten. Samen met een testgroep van doven is sindsdien gewerkt aan de Textphone. De testgroep kwam met praktische wensen, waarbij gebruiksgemak, betrouwbaarheid en mogelijkheden voorop stonden.

Alle programma’s
Met de Textphone kan een dove of slechthorende chatten met andere doven, slechthorenden, horenden, organisaties en instellingen zonder dat zij een apart apparaat hoeven aan te schaffen of dure software te kopen. De Textphone ondersteunt alle gangbare instant messaging protocollen, zoals MSN, GoogleTalk, ICQ, Yahoo, AOL en XMPP. De Textphone kan dus communiceren met alle gangbare chatprogramma’s op elke willekeurige pc of smartphone.

Praktische wensen
Aan vrijwel alle praktische wensen van de doelgroep komt de Textphone tegemoet. Hij heeft een instelbaar trilalarm bij nieuwe berichten, variabele lettertypes en -groottes en begrijpt meerdere talen. Als de telefoon ingeschakeld is, is de gebruiker altijd automatisch aangemeld bij de gewenste chatprogramma’s. Berichten komen direct aan bij de gebruiker en de geadresseerde. Verder kan de gebruiker groepsgesprekken voeren, ruggespraak houden, gesprekken opslaan in het geheugen, teksten knippen en plakken, smiley’s en foto’s versturen en meerdere chatprogramma’s tegelijk gebruiken. De Textphone Chat start automatisch op en herstelt een verbroken verbinding automatisch, bijvoorbeeld als de gebruiker in een tunnel heeft gezeten. Voor communicatie met horenden die nog niet via chat bereikbaar zijn, is een servicecenter ingericht als intermediair. Als het toestel voor het eerst wordt aangezet, verschijnt het chatmenu direct in beeld. Binnen enkele seconden is de gebruiker online en kan wereldwijd communiceren.

Verzekeraars
De Textphone (winkelprijs € 695,-) wordt door de meeste verzekeraars vergoed. De gebruiker betaalt alleen maandelijkse kosten voor gebruik van het mobiele netwerk (vanaf € 17,45 per maand inclusief onbeperkt snel internet). Op het toestel zit drie jaar garantie, en na drie jaar vergoedt de ziektekostenverzekeraar een nieuw toestel. Textphone Chat lijkt niet op de traditionele teksttelefoon, waarmee doven en slechthorenden tot nu toe konden chatten. De teksttelefoon werkt alleen met een analoge KPN-aansluiting en is duur voor de verzekeraar. Communicatie met een reguliere teksttelefoon of Teleplus (KPN Teksttelefoonservice) verloopt via het servicecenter van Textphone.

Tevreden
Arjen Broeze, die de Textphone samen met Robert Harmsen ontwikkelde, is zeer tevreden over de gebruikersreacties tot nu toe. ‘Dankzij de Textphone hoef je als dove of slechthorende niet langer een duur servicenummer te bereiken om te vragen aan de garage of je auto klaar staat. Of als je pizza wilt bestellen. Of als je de huisarts wilt spreken. Met de Textphone kun je nu direct met hen chatten. Of je kunt directe naasten vragen om te helpen, in plaats van een onbekende via een telefoondienst. En mocht er onverhoopt niemand online zijn, dan kun je dag en nacht gebruik maken van ons servicecenter.’

Keuze
Keuzevrijheid en informatievergaring is voor doven en slechthorenden net zo belangrijk als voor horende mensen. De Textphone helpt de informatieachterstand van doven en slechthorenden verkleinen. Dankzij de Texphone is de keuzemogelijkheid voor doven en slechthorenden toegenomen. Daarnaast ziet de Textphone eruit als elke andere mobiele telefoon, hij is niet stigmatiserend.
Sharon Veerbeek kreeg tijdens de presentatie een gloednieuw exemplaar van de Textphone aangeboden van Nokia. ‘Ik had nooit gedacht dat mijn vraag van drie jaar geleden zou leiden tot een zo uitgebreide chatoplossing,’ zegt ze. ‘Nu hoef ik niet meer ellenlang te wachten tot iemand eindelijk mijn sms beantwoordt. En bovendien heb ik het gevoel dat ik nu iedereen kan bereiken.’
 
Veel tijd
Arjen Broeze vertelde dat er veel tijd is gestoken in de ontwikkeling van de Textphone. ‘Aanvankelijk dachten we: “Dat doen we even”, maar er kwamen steeds nieuwe wensen vanuit de doelgroep. Uiteindelijk zijn we drie jaar bezig geweest. Maar het resultaat is er naar. De Textphone is een oplossing voor doven en slechthorenden, maar ook voor hun familie, vrienden en andere relaties. Zo wordt de communicatie met je huisarts een stuk eenvoudiger met de Textphone. De huisarts hoeft alleen maar te zorgen voor een e-mailaccount en klaar is Kees.’

Uitkomst
Marjan Veerbeek, de moeder van Sharon, bevestigt dat de Textphone een uitkomst is: ‘Sharon is dankzij de Textphone veel beter bereikbaar dan vroeger. Niet alleen voor ons, maar ook voor anderen. Dat is het grote voordeel dat ik van andere ouders met dove of slechthorende kinderen heb gehoord.’ Arjen Broeze wil zich met de Textphone niet beperken tot Nederland: ‘We zijn onder andere in gesprek met Duitsland, België en Denemarken, want ook daar is belangstelling voor de Textphone.’

De Textphone is ontwikkeld in samenwerking met Nokia, Copaco en Multi Care Systems. Het toestel kan onder andere worden uitgeprobeerd in alle vestigingen van Oorakel en MCS Hoofdorp. De Textphone is te bestellen via www.textphone.nl en bij Multi Care Systems te Hoofddorp. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.