Tolkvoorzieningen vanaf 1 juli bij één loket

02-05-2019 algemeen , onderwijs , samenleving & maatschappij , werk & carrière

Slechthorende, dove en doofblinde mensen kunnen vanaf 1 juli terecht bij één centraal loket voor het aanvragen van tolkuren. Op dit moment moeten tolkgebruikers voor de inzet van een gebarentolk of schrijftolk in onderwijs-, werk- of privésituaties nog bij verschillende organisaties aankloppen. Vanaf 1 juli 2019 is dat verleden tijd.

Als je een tolk wilt inzetten voor het volgen van een lesuur of college, het bijwonen van een vergadering of een bezoek aan een dokter, heb je vanaf 1 juli van dit jaar enkel nog contact met UWV en Tolkcontact. Het gebruik van de verschillende tolkvoorzieningen wordt daarmee een stuk eenvoudiger.

Eén digitale omgeving

Alle bemiddelingsaanvragen, ingeplande en afgeronde tolkopdrachten staan straks in één digitale omgeving van Tolkcontact. Voor tolkgebruikers betekent dit dat zij een beter inzicht krijgen in hun gebruikte en nog beschikbare tolkuren, voor zowel onderwijs, werk als privésituaties. Ook voor tolken is de verandering gunstig, omdat Tolkcontact vanaf 1 juli de facturatie voor de tolkopdrachten in alle genoemde situaties verzorgt.

Met het realiseren van één centraal loket, komt UWV tegemoet aan de wens van belangenorganisaties van tolkgebruikers en beroepsverenigingen van tolken. Deze hebben al langere tijd de behoefte om het gebruik van de tolkvoorzieningen voor iedereen gemakkelijker te maken.

UWV en Tolkcontact

De tolkvoorzieningen vallen onder de verantwoordelijkheid van drie ministeries: OCW, SZW en VWS. UWV voert de tolkvoorzieningen voor deze ministeries uit. Zo beslist UWV wie recht heeft op de tolkvoorziening, hoeveel uren iemand toegekend krijgt en voor welke periode. 

Tolkcontact verzorgt in opdracht van het UWV de bemiddeling, de voorlichting en de facturatie voor de tolkvoorzieningen. Ook is Tolkcontact dag en nacht bereikbaar als iemand met spoed een tolk nodig heeft.

In juni ontvangen tolkgebruikers en tolken concrete informatie over de werkwijze van Tolkcontact en wat er precies voor hen gaat veranderen. 


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

john koole

waar kan dit gebeuren waar kan je hulp verkrijgen is dit ook mogelijk ook als je
83 jaar bent al mijn jeugd doof geboren voor het eerst via amman stichting r.dam
voor het eerst gehoord totaal nieuw voor mij

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.