Tolkvoorzieningen vanaf 1 juli bij één loket

02-05-2019 algemeen , onderwijs , samenleving & maatschappij , werk & carrière

Slechthorende, dove en doofblinde mensen kunnen vanaf 1 juli terecht bij één centraal loket voor het aanvragen van tolkuren. Op dit moment moeten tolkgebruikers voor de inzet van een gebarentolk of schrijftolk in onderwijs-, werk- of privésituaties nog bij verschillende organisaties aankloppen. Vanaf 1 juli 2019 is dat verleden tijd.

Als je een tolk wilt inzetten voor het volgen van een lesuur of college, het bijwonen van een vergadering of een bezoek aan een dokter, heb je vanaf 1 juli van dit jaar enkel nog contact met UWV en Tolkcontact. Het gebruik van de verschillende tolkvoorzieningen wordt daarmee een stuk eenvoudiger.

Eén digitale omgeving

Alle bemiddelingsaanvragen, ingeplande en afgeronde tolkopdrachten staan straks in één digitale omgeving van Tolkcontact. Voor tolkgebruikers betekent dit dat zij een beter inzicht krijgen in hun gebruikte en nog beschikbare tolkuren, voor zowel onderwijs, werk als privésituaties. Ook voor tolken is de verandering gunstig, omdat Tolkcontact vanaf 1 juli de facturatie voor de tolkopdrachten in alle genoemde situaties verzorgt.

Met het realiseren van één centraal loket, komt UWV tegemoet aan de wens van belangenorganisaties van tolkgebruikers en beroepsverenigingen van tolken. Deze hebben al langere tijd de behoefte om het gebruik van de tolkvoorzieningen voor iedereen gemakkelijker te maken.

UWV en Tolkcontact

De tolkvoorzieningen vallen onder de verantwoordelijkheid van drie ministeries: OCW, SZW en VWS. UWV voert de tolkvoorzieningen voor deze ministeries uit. Zo beslist UWV wie recht heeft op de tolkvoorziening, hoeveel uren iemand toegekend krijgt en voor welke periode. 

Tolkcontact verzorgt in opdracht van het UWV de bemiddeling, de voorlichting en de facturatie voor de tolkvoorzieningen. Ook is Tolkcontact dag en nacht bereikbaar als iemand met spoed een tolk nodig heeft.

In juni ontvangen tolkgebruikers en tolken concrete informatie over de werkwijze van Tolkcontact en wat er precies voor hen gaat veranderen. 


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

john koole

waar kan dit gebeuren waar kan je hulp verkrijgen is dit ook mogelijk ook als je
83 jaar bent al mijn jeugd doof geboren voor het eerst via amman stichting r.dam
voor het eerst gehoord totaal nieuw voor mij

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.