`Tv-reclame voor doven ondertitelen`

16-04-2007 algemeen

AMSTERDAM – Reclamespotjes op televisie moeten worden ondertiteld. Doven en slechthorenden snappen helemaal niets van de commercials waardoor het effect, de boodschap en de grap compleet verloren gaat.

Uit onderzoek van het Amsterdamse bureau Ergo blijkt dat tussen de anderhalf en twee miljoen Nederlanders geen idee hebben wat adverteerders te melden hebben. Daarnaast zijn er veel ouderen die de snelheid van een reclamespot niet kunnen volgen. Het bureau deed een steekproef onder een paar honderd kijkers binnen de doelgroep.

Met name spotjes waarbij een voice-over of muziek wordt gebruikt, communiceren helemaal niet. “Het lijkt er vooralsnog op dat adverteerders in Nederland blind zijn voor de behoeftes van doven en slechthorenden. Ze missen daardoor een grote doelgroep”, zegt onderzoeker Markus Leineweber.

“Bovendien wordt reclame ook vaak gezien als een stukje entertainment.” Het blijkt dat doven en slechthorenden de reclameblokken op televisie veelal totaal negeren.

Bron: Telegraaf


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.