Veel consumenten nog steeds onbekend met nieuwe vergoedingen in de hoorzorg

21-08-2013 algemeen

Veel mensen met gehoorschade lopen onnodig lang met gehoorproblemen rond. Eén van de redenen is dat een grote meerderheid niet weet welke vergoedingen er voor hoortoestellen gelden. Hierdoor bestaat er een grote kans dat de aanschaf van een hoortoestel wordt uitgesteld waardoor problemen kunnen verergeren.

Uit onderzoek, dat in opdracht van Beter Horen is uitgevoerd, blijkt dat 65 procent van de ondervraagden niet of nauwelijks op de hoogte is van de nieuwe vergoedingen voor hoorzorg.

Vergoeding hoger, prijs lager
Meer dan de helft van de doelgroep weet niet dat men alleen in aanmerking kan komen voor de maximale vergoeding van 75 procent als men een hoortoestel koopt bij een audicien waarmee de zorgverzekeraar van de consument een contract heeft afgesloten. Deze nieuwe vergoeding van maximaal 75 procent is in veel gevallen vele malen hoger dan de vergoeding die tot 1 januari 2013 gold en maximaal 509,50 euro per hoortoestel bedroeg.

Door deze nieuwe vergoedingsregel en door aangepaste tarieven is de prijs voor een hoortoestel voor de consument veelal lager geworden. Door de minimale eigen bijdrage van 25 procent bij een basiszorgverzekering lijkt het erop dat consumenten denken dat hoorzorg juist duurder is geworden. Dat zou een reden kunnen zijn om de aanschaf van een hoortoestel uit te stellen. Zeker in een tijd van economische achteruitgang waarin consumenten extra op hun uitgaven letten. Als gevolg daarvan kan het sociaal isolement waarin iemand terecht komt wanneer gehoorschade niet wordt aangepakt verergeren en invloed hebben op werk en inkomen.

Nieuwe regels
Sinds 1 januari van dit jaar zijn de vergoedingen voor hoortoestellen aangepast. De consument krijgt geen vaste vergoeding vanuit de basiszorgverzekering voor een hoortoestel. Wel kan de consument maximaal 75 procent vergoed krijgen voor een categorie toestel waarvan op basis van het Hoorprotocol is vast komen te staan dat het een adequate hooroplossing is. Daarnaast moet de audicien een overeenkomst met de zorgverzekeraar hebben afgesloten voor de betreffende categorie om als consument voor de maximale vergoeding in aanmerking te komen. Veelal ontvangt de consument een lagere vergoeding, bijvoorbeeld wanneer het hoortoestel wordt aanschaft bij een audicien die geen contract heeft met de zorgverzekeraar.

Nooit van gehoord
Bijna 90 procent van de ondervraagden die in aanraking zijn geweest met hoorzorg geeft aan nog nooit van het Hoorprotocol gehoord te hebben, laat staan een idee te hebben wat het precies inhoudt. ‘Het onderzoek laat zien dat consumenten te weinig op de hoogte zijn van de nieuwe regels voor de vergoeding van een hoortoestel. Hierdoor stellen ze de aanschaf ervan onnodig uit met alle gevolgen van dien voor zowel de consument als zijn of haar omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het niet meer naar verjaardagen gaan of geen vakantie met anderen meer willen vieren’, aldus Dorenda Nefkens, directeur marketing en communicatie van Beter Horen.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.