Vijf jaar volledige inzet voor een goed gehoor

20-10-2011 algemeen

Hear the World viert haar vijfjarig bestaan en blikt terug
Hear the World is vijf jaar geleden gelanceerd om meer aandacht te vragen voor het onderbelichte onderwerp `horen` en om mensen die minder goed horen te steunen. We nemen u mee langs een aantal hoogtepunten uit de afgelopen vijf jaar om het succes van Hear the World te laten zien.

Vijf jaar geleden zag het wereldwijde initiatief Hear the World het levenslicht. Dit initiatief van hoor-hulpmiddelfabrikant Phonak werd gelanceerd met een belangrijke missie: mensen bewust maken van het belang van een goed gehoor en van de consequenties van gehoorverlies. Ook wilde het initiatief informeren over preventie en oplossingen. Intussen steunen meer dan 50 bekende ambassadeurs van over de hele wereld de missie van Hear the World. In 2006 is ook de Hear the World Foundation opgericht. Deze stichting bevordert gelijke kansen en een betere kwaliteit van leven voor mensen met een gehoorverlies. Sinds de lancering heeft de stichting voor meer dan 800.000 euro bijgedragen aan projecten in diverse landen. Ook het HEAR THE WORLD-magazine, het eerste lifestyle magazine over horen, viert een jubileum met het verschijnen van het twintigste nummer.

Meer dan 800 miljoen mensen over de hele wereld (ongeveer 16% van de wereldbevolking) hebben een gehoorverlies. Alleen al in Nederland horen meer dan 1,7 miljoen mensen minder goed. Maar veel belangrij-ker dan de statistieken, is de invloed van een gehoorverlies op het leven van mensen. Een gehoorverlies betekent veel meer dan alleen maar minder goed kunnen horen. Mensen met een niet gediagnosticeerd gehoorverlies worstelen vaak met sociale isolatie, relatieproblemen, nadelen op hun werk en zelfs depressi-viteit. Hear the World (www.hear-the-world.com) is vijf jaar geleden gelanceerd om meer aandacht te vragen voor het onderbelichte onderwerp `horen` en om mensen die minder goed horen te steunen. We nemen u mee langs een aantal hoogtepunten uit de afgelopen vijf jaar om het succes van Hear the World te laten zien.

Prominente ambassadeurs die de aandacht trekken
Plácido Domingo, Sting, Take That, Bobby McFerrin, Lenny Kravitz, Annie Lennox, Ben Kingsley, Jude Law, Tilda Swinton en Julianne Moore zijn slechts enkele van de meer dan 50 beroemdheden die als ambassa-deur Hear the World steunen. Ze zijn allemaal gefotografeerd door rocklegende en fotograaf Bryan Adams in een pose die gelijk is aan bewust luisteren – met hun hand achter hun oor. De steun van de ambassadeurs levert een belangrijke bijdrage aan het bewustmaken van mensen over het onderwerp `horen`.

Simone KleinsmaNederland heeft drie eigen Hear the World-ambassadeurs. Bariton Ernst Daniel Smid, zangeres en actrice Simone Kleinsma en pianorockband Only Seven Left zijn door Govert de Roos vastgelegd op de gevoelige plaat in de kenmerkende  Hear the World-pose. `Horen is voor de meeste mensen een vanzelfsprekend feit, maar tegenwoordig gaan we zo slordig om met ons gehoor, dat het lang niet meer zo vanzelfsprekend is dat je goed kunt horen`, vertelt Simone Kleinsma. `Het is heerlijk om te genieten van muziek en dat mag best hard. Het gaat om het creëren van bewustzijn. Het beschermen van je oren tegen te hard geluid moet net zo vanzelf sprekend zijn, als het beschermen van je ogen tegen te fel zonlicht.`

Evenementen die zorgen voor bewustwording
Hear the WorldDe spectaculaire fototentoonstelling `Hear the World Ambassadors` zorgde in 2008 en 2009 voor een sensa-tie in New York, Berlijn, Zurich en Londen. In 2010 werd het eerste benefietgala voor de Hear the World Foundation gehouden in Berlijn met een opbrengst van 50.000 euro. Tijdens het gala werden ook de Hear the World Awards uitgereikt voor speciale diensten gerelateerd aan horen en gehoorverlies. In dit jubileum-jaar zal de komende CHANCES* fototentoonstelling in Hamburg een hoogtepunt zijn. Na de officiële opening met tal van beroemdheden op 16 november, zal een indrukwekkend aantal foto`s te zien zijn die gemaakt zijn als onderdeel van het Hear the World Foundation-project in Nairobi. De tentoonstelling zal tot 27 no-vember te zien zijn in de Flo Peters Gallery. De opbrengst van de verkoop van de foto`s gaat naar de stichting.

Een stichting die zorgt voor duurzame steun
NairobiDe Hear the World Foundation is opgericht in 2006 en steunt vooral kinderen met een gehoorverlies om hen in staat te stellen zich op het juiste niveau te kunnen ontwikkelen. Momenteel steunt de stichting projecten in twaalf landen over de hele wereld. De steun die sinds 2006 gegeven is – inmiddels meer dan 800.000 euro – wordt vooral gegeven in de vorm van financiële steun of in het ondersteunen van lokale teams. Een over-zicht van het werk van de stichting is te bekijken op www.hear-the-world.com/foundation.html.

Een magazine dat een basis stelt
HEAR THE WORLD magazineHet HEAR THE WORLD-magazine viert haar eigen jubileum met het verschijnen van de twintigste editie. Op de cover staat de geweldige actrice en Hear the World-ambassadeur Freida Pinto. Het eerste glossy maga-zine op het gebied van horen brengt haar lezers al vijf jaar lang dichter bij alle verschillende facetten van en de fascinatie over het begrip `horen`. In het verleden was `horen` een droog en sober onderwerp, maar het magazine heeft het onderwerp gemixt met lifestyle en cultuur. Alle opbrengsten van het magazine gaan naar de Hear the World Foundation en kunnen direct in nieuwe projecten worden geïnvesteerd.

Hear the World: een gewaardeerd initiatief
Gedurende de afgelopen vijf jaar is Hear the World er succesvol in geslaagd om aandacht te vragen van de media en het publiek voor het onderwerp `horen`. Dit succesverhaal heeft meer dan twintig prestigieuze prij-zen gewonnen voor communicatie en marketing, waaronder de Sabre Awards, PR Week Awards, de Econ Award, de Comprix en de Marketing Trophy.

Onder meer Bryan Adams heeft zijn felicitaties overgebracht aan Hear the World. Hij steunt het initiatief al sinds het begin en heeft met zijn fotografie een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes. `Als muzikant heb ik een natuurlijke sympathie voor initiatieven zoals Hear the World. De organisatie richt zich op het hel-pen van mensen om hun eigen gehoor te waarderen en beschermen. Dankzij mijn fotografie kan ik dit doel steunen. Het feit dat de foto`s van de artiesten gebruikt worden om deze boodschap over te brengen maakt de foto`s zoveel krachtiger. Ik heb in de afgelopen vijf jaar dat ik voor de stichting werk vele hoogtepunten meegemaakt. En ik kijk uit naar alle komende succesvolle jaren waarin ik Hear the World zal blijven helpen bij het naar buiten brengen van hun boodschap. Van harte gefeliciteerd, Hear the World!`

`Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om al onze aanhang te bedanken voor hun grote steun. Samen hebben we heel veel bereikt sinds de lancering van Hear the World en we hebben aan veel mensen duidelijk kunnen maken hoe belangrijk een goed gehoor is in hun leven`, zegt Alexander Zschokke, interim CEO van Phonak en oprichter van Hear the World. `Maar de noodzaak voor bewustwording is nu nog even groot als hiervoor. Daarom zullen we ook de komende vijf jaar door blijven gaan met nieuwe ideeën. Er is nog veel te doen!`

Hear the World Theatertour: uniek Nederlands concept
Hear the World TheatertourBegin 2010 is in Nederland de Hear the World Theatertour van start gegaan. Deze theatertour is een eigen initiatief van Hear the World Nederland om voorstellingen toegankelijk te maken voor mensen die minder goed horen. Want waar een avondje theater voor de meeste mensen een vorm van ontspanning is, geldt dat vaak niet voor mensen die minder goed horen. Zij kunnen niet ontspannen genieten van een mooie theater-voorstelling, omdat zij zich sterk moeten inspannen om te kunnen horen wat er gezegd wordt en de teleur-stelling is groot als dat niet lukt.

De Hear the World Theatertour maakt reguliere theatervoorstellingen toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking en geeft hun zo (weer) plezier in het theaterbezoek. De voorstellingen worden toeganke-lijk gemaakt met behulp van verschillende technische hulpmiddelen, zoals een ringleiding, FM-apparatuur of ondertiteling. Ook wordt bij sommige voorstellingen de toegankelijkheid vergroot met behulp van een tolk gebarentaal. Kijk voor meer informatie op www.htwtheatertour.nl.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.