Volendammer ziet brood in dempen van decibellen

02-12-2009 algemeen

Binnen een paar jaar is geluidsoverlast in Nederland een groter probleem dan luchtvervuiling, zeggen deskundigen. Burenruzies, horecagelegenheden, verkeer, vliegtuigen en bedrijven belasten de omgeving steeds zwaarder. Maar bedrijven die deze geluidsproblemen deskundig oplossen zijn er bijna niet. Lucas Keizer (34) uit Volendam was met zijn Keizer Geluidsisolatie naar eigen zeggen veertien jaar lang een van de weinige bedrijven voor geluidsisolatie in Nederland.

Hij noemt zich specialist in de aanpak van geluidsproblemen bij particulieren en in de horeca. ‘In Brabant is er nog een collega die gespecialiseerd is in geluidsoverlast in de horeca en in industrieel lawaai’, vertelt de Volendammer, ‘en dan houdt het wel op’. ‘Natuurlijk zijn er genoeg beunhazen en malafide bedrijfjes in de sector actief. En er zijn ook bouwen installatiebedrijven die wel te goeder trouw zijn, maar het er even ‘bij doen’ en onvoldoende expertise en ervaring hebben’, zegt Keizer. ‘Maar geluidsisolatie is een vak apart, dat beginnen ook bouwbedrijven zich gelukkig steeds meer te beseffen.’

Keizer was als eenpitter voornamelijk actief in Noord-Holland. Zijn medewerkers waren allen zzp’ers. ‘Al het werk kreeg ik via mond-tot-mondreclame. Op een gegeven moment was het zo druk dat ik “nee” moest verkopen, anders zou ik geen kwaliteit meer kunnen leveren.’ Om dezelfde reden nam Keizer, zoon van The Cats-zanger Piet Keizer, en dus al vroeg opgegroeid met muziek en horeca, ook bijna geen klussen elders in Nederland meer aan.

Op het moment dat de kwaliteit in het geding dreigde te komen, besefte Keizer dat het roer om moest. Onderzoek leerde de Volendammer dat gespecialiseerde bedrijven, zoals die van hem, er nauwelijks waren, terwijl de vraag naar professionele kennis over geluidsisolatie enorm is: van Schiphol tot woningbouwverenigingen, bierbrouwerijen en schoolbesturen die hun scholen akoestisch beter willen maken. Zelfs eigenaren van cruise- en vrachtschepen die passagiers- of kapiteinshutten en machinekamers geluiddicht willen maken doen een beroep op geluidsspecialisten.

De bouwsector doet volgens Keizer veel te weinig aan preventie van geluidsoverlast, monteert vaak slecht en gebruikt vaak te goedkope materialen. Het ontbreekt architecten aan kennis en er zijn weinig adviesbureaus die voor een redelijke vergoeding goede adviezen kunnen geven over beperking van geluidshinder. Keizer vindt het vreemd dat de overheid warmte-isolatie subsidieert en niet geluidsisolatie, terwijl geluidsisolatie zowel helpt om geluid te beperken als warmte binnen te houden. ‘Bovendien’, zegt hij, ‘geluidsoverlast kost de overheid jaarlijks € 1 mrd aan ziektekosten’.

Keizer gaat zijn bedrijf, met een omzet van circa € 1 mln per jaar, omdopen in KGI Noord-Holland. Dat bedrijf wordt gerund door een aannemer met een KGI-licentie . Het afgelopen jaar richtte hij zelf het specialistische netwerk voor geluidsisolatie KGI Groep op. Die fungeert als een soort koepel voor professionals in de geluidsisolatie en voor aannemingsbedrijven die zich willen specialiseren in het vakgebied geluidsisolatie. De KGI Groep, waarvan Keizer 100% eigenaar is, gaat samen met de ‘KGI-Academie’ vanaf begin januari vierhonderd monteurs opleiden. ‘We zijn nu al in gesprek met een bouwbedrijf dat al zijn 250 werknemers een opleiding tot geluidsisolatiemonteur wil geven’, zegt Keizer, die niet bepaald overkomt als een blufferig type.

Keizer wil het concept van de KGI Groep, met scholing, opleidingseisen, kwaliteitskeurmerk en geluidslabel, landelijk invoeren. Bedrijven die zich aansluiten, weten zich verzekerd van werk, maar moeten wel aan de gestelde eisen voldoen. Keizer wil de nieuwe branche immers van een deugdelijk imago voorzien. ‘Dit is een markt met enorme potentie. En voor bedrijven die gebukt gaan onder de crisis, biedt de markt voor geluidsisolatie veel kansen.’ Volgende maand hoopt Keizer de onderhandelingen met tien serieuze partijen af te ronden, waarna de opleidingen kunnen beginnen. Het bedrijfsmodel van de KGI Groep kenmerkt zich door eenvoud. Als licentiegever verdeelt de KGI Groep, in ruil voor 10% van de omzet, per provincie de binnenkomende opdrachten.

Investeringen behoefde Keizer nauwelijks te plegen, behalve dan die €50.000 voor het Europees vastleggen van het beeld- en merkrecht. Want de Volendammer weet precies waar hij over enkele jaren wil staan. ‘Als ik over een jaar of drie een landelijk dekkend netwerk heb, verkoop ik de KGI Groep aan een investeringsmaatschappij. Maar het logo, de naam en het intellectuele eigendom blijft in handen van mijn holding. Na Nederland, wil ik ook Duitsland, Groot-Brittannië en andere Europese landen veroveren. In bijna al die landen staat geluidsisolatie nog in de kinderschoenen.’
Als de zaken gaan zoals hij voorspelt, kan dat Keizer een fortuin opleveren. Maar geld is niet zijn belangrijkste drijfveer, stelt hij. ‘Het KGI-concept is mijn kindje. Dat wil ik in heel Europa groot zien worden.`

Marktpotentie Rijks-en spoorweg
Keizers bedrijf boekte een omzet van €1 mln. Maar de KGI Groep moet binnen enkele jaren een omzet kunnen boeken van €200 tot € 300 mln, voorspelt Keizer. Dat laatste lijkt bepaald niet overdreven, gezien alleen al het recente plan van minister Cramer van Milieu om een miljoen woningen langs rijks- en spoorwegen te beschermen tegen verkeerslawaai. Als het plan tenminste realiteit wordt.

Bron: Het financiële Dagblad


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.