Zien wie er belt met visuele ringtonen

04-10-2014 algemeen

Door middel van licht gewaarschuwd worden bij inkomende telefoontjes. Dat kan met een nieuwe app, die deze week werd geïntroduceerd. Met de app kunnen dove en slechthorende mensen, aan gepersonaliseerde ringtonen van licht, ook meteen zien wie hen belt.

De Convo Lights App verbindt de verlichtingstechnieken van Philips Hue met Convo Mobile VRS, de dienst waarmee dove en slechthorende mensen in de Verenigde Staten kunnen bellen via een tolk Gebarentaal. Bij gebruik van het verlichtingssysteem en deze app krijgt men lichtwaarschuwingen bij inkomende videogesprekken. Hierdoor hoeft men geen belangrijke telefoontjes meer te missen. Zijn er toch oproepen gemist, dan worden deze met een lichtmelding aangegeven.

Ringtonen van licht
Via de app kan men aan een contactpersoon een bepaalde (licht)kleur toekennen en zo verschillende lichtringtonen kiezen om bellers van elkaar te onderscheiden. Daarnaast biedt de app optimale verlichting van de ruimte waar gebeld wordt. De helderheid van het telefoon- of tabletscherm wordt namelijk automatisch aangepast aan de omgeving, waardoor de gebarentaal beter zichtbaar is. Dit vergemakkelijkt de communicatie tijdens een videogesprek.

Samenwerking
Philips Hue is een verlichtingssysteem van Koninklijke Philips N.V., waarbij LED-verlichting via een app op smartphone of tablet draadloos kan worden afgestemd op persoonlijke verlichtingsvoorkeuren. Sinds het systeem vorig jaar op de markt kwam, zijn er vele apps voor ontwikkeld, waaronder de Convo Lights App. Deze app komt van het Amerikaanse bedrijf Convo, dat mede gerund wordt door dove mensen en gespecialiseerd is in video-telefoon-en vertaaldiensten voor de dovengemeenschap. De samenwerking tussen Philips en Convo beide bedrijven richt zich momenteel op meer toepassingen voor doven en slechthorenden in de woonomgeving, waaronder lichtwaarschuwingen voor deurbellen en rookmelders.

Beschikbaarheid
De Convo Lights App is geschikt voor zowel iOS- als Androidapparaten, maar vooralsnog alleen beschikbaar in de VS. De dovengemeenschap aldaar is erg positief over de nieuwe uitvinding.

In Nederland kunnen dove en slechthorende mensen via Signcall gebruikmaken van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk en de pilot met een tolk op afstand Tolkmatch Direct.

Bronnen: MedicalfactsThe Telegraph, Zoomin.TV


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.