Oordoppencampagne VeiligheidNL: I Love My Ears

22-06-2023 communicatie & media

Eind mei startte de campagne: I Love My Ears. Dit is een campagne van VeiligheidNL om jongeren tussen de 18 en 25 jaar aan te moedigen oordoppen met muziekfilter te dragen. Tegelijkertijd wordt er onderzoek gedaan naar wat jongeren motiveert om oordoppen te kopen en te dragen.

Tijdens een festival, concert of dansavond in de discotheek met versterkte muziek, is het gemiddelde geluidsniveau vaak hoger dan wat veilig is. Om je gehoor te beschermen, kun je drie dingen doen:

  • oordoppen met muziekfilter dragen
  • afstand houden van de boxen
  • (oor)pauze nemen, bijvoorbeeld door even een rustig plekje op te zoeken

Het dragen van oordoppen is volgens de campagne het beste wat je kunt doen tegen gehoorschade en tinnitus. Saskia Kloet, programmamanager gehoor van VeiligheidNL: ‘Gehoorschade is onomkeerbaar. Je kunt het dus nooit meer genezen. Dat heeft grote impact op je dagelijks leven. Het beschermen van je gehoor is wat ons betreft belangrijk om gehoorschade te voorkomen of om beginnende schade niet te verergeren.’

Voordelen

De campagne noemt de voordelen van het dragen van oordoppen met muziekfilter. Met oordoppen met muziekfilter in hoor je nog steeds de muziek goed en hoef je niet harder te praten om te communiceren. Je bent na het feestje minder moe en je hebt je gehoor goed beschermd. De doppen moeten wel minstens 15 decibel dempen. Ook moet de pasvorm goed zijn. Je weet dat dat de oordoppen goed zitten, als ze de gehoorgang volledig afsluiten.

Wat motiveert jongeren?

Een onderdeel van de campagne I Love My Ears startte in november 2022. Deze voorlichtingscampagne heette ‘Doppies’ en bestond onder andere uit een animatievideo en een website. 839 deelnemers tussen 18 en 25 jaar hebben vragenlijsten ingevuld. 40% van de jongeren had al oordoppen met muziekfilter. 8% had oordoppen zonder muziekfilter. 17% had wel oordoppen, maar wist niet zeker of er een muziekfilter in zat. Tijdens de campagne heeft 18% van deze groep oordoppen gekocht. Deze resultaten zijn vergeleken met jongeren die de campagne niet hebben gezien. Daarvan heeft maar 8% oordoppen gekocht. Het was dus een succesvolle campagne.

Wat zijn Doppies?

Een Doppie is een tekening van een oordop met een gezichtje. Je ziet ze op de foto’s hieronder. De Doppies herinneren jongeren eraan om oordoppen met muziekfilter te dragen.  De campagne piekt in augustus tijdens de introductieweken van studentenverenigingen in samenwerking met de Landelijke Kamer van Verenigingen. Veel oordoppenleveranciers steunen de campagne en bieden een kortingsactie aan voor oordoppen met muziekfilter.

Meer weten over deze campagne? Ga naar de website van I Love My Ears. Hier vind je ook de kortingsactie. Daarmee krijg je 10% korting op verschillende oordopjesmerken.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.