Online gebarencursus voor kinderen wint Innovatieprijs

04-06-2021 kinderen , onderwijs

Op 1 juni 2021 heeft het online lespakket NGT + CIDS van Auris de Siméa Innovatieprijs 2020 gewonnen. Dit is een prijs die elk jaar wordt uitgereikt aan een vernieuwend idee voor doven en/of slechthorenden. Eerdere winnaars waren bijvoorbeeld de Kindergebarenapp en het boek en de app Bo gaat naar de behandelgroep.

Steeds vaker gaan dove en slechthorende (DSH) kinderen van het speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs. Daar is echter geen aandacht voor gebarentaal en de cultuur en identiteit van doven en slechthorenden. Om DSH kinderen in het regulier onderwijs te stimuleren om toch gebaren te blijven gebruiken, is dit online lespakket ontwikkeld.

NGT en culturele vorming

Het lespakket is ontwikkeld door Corine Brandwijk en Belinda van der Aa van de Auris Dr. M. Polanoschool in Rotterdam. Het bestaat uit lessen Nederlandse Gebarentaal en CIDS (Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden). Er zijn lessen op allerlei niveaus: bijvoorbeeld voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs, voor verschillende onderwijsniveaus en voor allerlei niveaus qua gebarenvaardigheid.

Met de lessen brengen de DSH kinderen hun kennis van de Nederlandse Gebarentaal up-to-date en leren ze over de cultuur en identiteit van doven en slechthorenden. Dit doen ze in een online klas samen met andere DSH kinderen. Het is dus geen verzameling filmpjes, maar een echte online les met een docent. Ze leren zo ook andere kinderen kennen die net als zij doof of slechthorend zijn.

Waarom dat goed is? Dat vertelt docent Corine op de website van Auris: “In een omgeving met meer doven kunnen ze meer ontspannen, krijgen ze erkenning en kunnen ze ervaringen delen. Ook leren ze hun eigen identiteit kennen en accepteren. Als ze volwassen worden, weten ze waar ze de dovengemeenschap kunnen vinden en ze kunnen daar gebaren met andere doven en slechthorenden.”

Het juryoordeel

De jury van de Siméa Innovatieprijs schrijft waarom dit de winnaar is: “De jury vindt dit product een goed initiatief dat gericht is op het vergroten van de kansen van dove en slechthorende leerlingen in het regulier onderwijs. Het product voorziet in twee duidelijke behoeften. DSH-leerlingen kunnen op deze manier hun eigen gebarenvaardigheid en gebarenlexicon vergroten. Daarnaast stimuleert de cursus de onderlinge verbinding tussen DSH-leerlingen en dat is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.”

Meer weten over de lessen? Kijk op https://vhz-online.nl/genomineerd-voor-innovatieprijs-online-gebarencursus-en-cids

Bron: Auris


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.