Makker Hoortoestellen belt al haar cliënten voor gezellig praatje

28-04-2020 opmerkelijk , samenleving & maatschappij

Door de coronamaatregelen zitten veel mensen in hun eentje thuis. Zo ook slechthorende ouderen. Zij kunnen of mogen geen anderen ontmoeten. Ook voor eventuele problemen aan hun hoortoestel kunnen zij minder makkelijk bij een winkel langs. Daarom belt familiebedrijf Makker Hoortoestellen al haar slechthorende cliënten voor een praatje.

De medewerkers van Makker Hoortoestellen zijn er vorige week mee begonnen. Ze bellen alle slechthorende klanten die mogelijk in een sociaal isolement raken vanwege de huidige situatie rondom het coronavirus.

Praatje en hulp

‘Als audiciens hebben we sowieso al de verantwoordelijkheid om communicatie voor iedereen mogelijk te houden,’ vertelt Guido Makker, één van de eigenaars van Makker Hoortoestellen. ‘Als je niet goed hoort of verstaat dan is het gevaar van eenzaamheid groot. Nu niemand meer naar buiten kan of wil is de kans op eenzaamheid nog groter geworden. Ook in deze tijd nemen wij onze taak serieus. Vandaar dat we begonnen zijn met het bellen van al onze slechthorende cliënten. We bellen eigenlijk gewoon om een praatje te maken, maar bieden natuurlijk ook hulp aan. Als er iets met hun hoortoestellen is, dan kijken we of we dat kunnen oplossen. Maar als een klant eigenlijk een boodschapje nodig heeft, dan bieden we ook aan om dat even te halen.’

Reparatie via post

De reacties zijn hartverwarmend. Audicien Lonneke Bovenschen vertelt: ‘Ik belde een oudere dame die net verhuisd was naar een wooncomplex. Ze was net begonnen met het leren kennen van de andere bewoners, toen iedereen vanwege corona op zijn of haar kamer moest blijven. Wat was ze blij om even met iemand te kunnen praten.’

Ondertussen heeft Makker Hoortoestellen ook een reparatieservice op poten gezet. Hierbij kan iedereen zijn of haar hoortoestel per post toesturen om te laten repareren. De service is voor zowel Makker-klanten als voor klanten van andere audiciens. ‘We maken nu even geen onderscheid,’ zegt Makker daarover. ‘De eerste prioriteit is om zoveel mogelijk mensen te blijven helpen aan een goed gehoor.’ Overigens zijn de vier audicienswinkels dagelijks gewoon open. Klanten kunnen er op afspraak gewoon terecht. Uiteraard worden de maatregelen van het RIVM in acht genomen.

Ook weer in Utrecht

Eigenaren Guido, Gijs en Just Makker zijn opgegroeid in de audiciens-wereld. Hun vader Michel Makker opende 25 jaar geleden zijn eerste hoortoestellenwinkel in Utrecht. De zonen zijn inmiddels zelf ook al tussen de tien en vijftien jaar actief in het vak. In 2013 verkocht het familiebedrijf zijn winkels aan het beursgenoteerde Sonova, maar intussen hebben ze weer een aantal winkels teruggekocht.

Sinds augustus 2019 heeft Makker daarom ook weer een filiaal in Utrecht, de plaats waar zij ooit hun eerste winkel openden. ‘De persoonlijke service die je als familiebedrijf kan bieden, gaat boven alles. We zijn blij dat we onze passie voor hoorzorg nu weer oprecht kunnen delen met onze Utrechtse klanten,’ aldus de familie Makker. De winkel in Utrecht zit aan de Blauwkapelseweg 13, tegenover het Griftpark.


Reacties

Er zijn 4 reacties Bekijk

Noort

Hier kijk ik werkelijk van op!. Hoe is het mogelijk dat een Audicien zijn doven- en slechthorende klanten kan bellen? Ik ben al heel lang zéér slechthorend omdat een K&O-arts een foute behandeling heeft gedaan aan mijn rechter oor, waardoor dat oor nu voor 100% is uitgeschakeld. Door leeftijd gaat mijn linkeroor ook achteruit. Resultaat is dat ik telefoon niet kan verstaan. Zijn er dan toch mogelijkheden? Mijn audicien én Kentalis (Amsterdam) Wie kan mij daar wat meer over vertellen?hebben mij daar nooit op attent gemaakt.

Beantwoord
Hans

Zie bij doof.nl naar advertorial. Makker is een audiciensbedrijf en heeft voor dit stuk advertorial betaald. Helaas heeft de redactie jouw reactie waarschijnlijk niet goed ingeschat:-)

doof.nl Advertorial
Heeft u een product, dienst of een speciale aanbieding die u graag doelgericht onder de aandacht wil brengen? Dan is het plaatsen van een advertorial op doof.nl een heel geschikt middel. U kunt hiervoor een tekst en passend beeld bij ons aanleveren, die wij vervolgens opmaken binnen het redactionele format.

Noort

Hartelijk dank voor Uw reactie. Een beetje dom dat ik mijn ongenoegens hier heb geuit.
Heeft Doof.nl ook een forum? Ik ben er nog niet zo bekent mee.

Beantwoord
SC

Ik denk dat dit het forum moet voorstellen. Vroeger hadden ze er wel een, met een vrij moeilijke methode om berichten terug te vinden, maar hier is het helemaal ruk. Bronvermelding? Bij elke plaatsing erop letten dat er diverse soorten slechthorend- en doofheid zijn, dus altijd de groepsbeperking vermelden?? de VERPLICHTE vermelding advertorial boven een advertorial vermelden???

Mijn verbazing is net zo groot als de uwe. Zoveel oplossingen voor ouderen werken met telefoneren of iets anders met geluid dat goed gehoord moet worden. Denk aan de telefoonkringen: vroeger belde op afgesproken tijdstippen A naar B, vervolgens B naar C, etc. totdat de kring rond was. Tegenwoordig heb je die groepjes die tegelijkertijd kunnen bellen. Maar wat als ze niet telefoneren kunnen, om welke reden ook?

Wat dit artikel betreft, ik had in het verleden goede ervaring met een inmiddels verdwenen audioloog in Utrecht. Niet meteen, want aanvankelijk waren al dit soort dienstverleners autoritair. Maar ik begon door te vragen en opeens waren ze daar blij mee, door de wederzijdse gegevensuitwisseling.
Een enkele keer had je pech met een nieuweling, zoals die keer dat er met grote druk een bal kneedstof ingeschoten werd voor het oorpasstukje. Mijn ervaring was groter, dus het werd alsnog een nieuwe poging. Gelukkig was dit geen blijvend personeelslid.

Makker Hoortoestellen doet dus telefonisch wat mijn opticien per e-mail doet. Als je nog kan telefoneren en de gebruikelijke praatcontacten mist, dan is hun opstelling wel een plus.

Een vakantie-anekdote
Het ypsilonkabeltje bleek uitgehard. In de stad waar ik verbleef was het niet te vervangen, maar in een niet te verre stad bleek het uitgewisseld te kunnen worden. Was dicht bij het centraal station, dus makkelijk te vinden. Er stonden een soort verpleegster en een Lehrtochter (medewerkster in opleiding, hoe heet dat bij ons?) achter een hoge balie. In Bern is men nog wat langzamer dan gemiddeld in Zwitserland, dus een paar keer moeten vertellen dat het kabeltje vervangen moest worden. Met gewijde gebaren ging een lade open, de Lehrtochter keek met grote ogen toe. Er kwam een zakje uit de la. Met gewijde gebaren en de daaraan klevende ogen van de leerlinge ging het zakje open. Om de zaak wat te bespoedigen trok ik alvast het uitgeharde kabeltje los. Dat veroorzaakte een soort aardbeving. Men was hevig geschrokken hoe ik nonchalant, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, dat kabeltje ontkoppeld had. Wachten tot de naschokken weer voorbij waren. Daarna bleek de wereld er iets anders uit te zien dan ervoor: de leerlinge was wakker geschud: batterijen vervangen en kabeltjes vervangen kan iedereen gewoon zelf doen, daar heb je geen specialist voor nodig en het is ook niets wat met bijzondere gebaren moet gebeuren. .
Zwitsland heeft inmiddels veel zwaardere aardschokken mogen beleven, om niet te spreken van het in deze eeuw in kracht treden van de Schengen-overeenkomst (waarmee ook het systeem van seizoensarbeiders opgeheven werd) dus het is er nu anders. Maar die traagheid schijnt nog steeds te bestaan.
Heb nog een tijdje een schitterende blog gelezen van een buitenlander in Bern. Helaas raakte ik hem kwijt en na terugvinden was de layout anders (lasltiger lezen) en de chronologische indeling was vervangen door die gekke indeling op thema’s, waardoor je telkens stukjes las die ergens naar schenen te verwijzen, zonder dat je wist over welke column dat dan ging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen