Dove Vlaamse strijdt om titel Miss België met een missie

15-07-2018 samenleving & maatschappij

Ranim Houissa (20) heeft één duidelijke missie in haar strijd om het kroontje van Miss België: ze wil af van alle vooroordelen rondom doofheid. En vooral van het woord ‘doofstom’, want daar heeft ze een hekel aan.

‘Niemand mag gediscrimineerd worden omdat hij doof is. Dove mensen worden al snel beschouwd als mensen die niet tot de groep behoren, omdat ze toch niks horen’, vertelt ze op de Vlaamse nieuwswebsite HLN.  ‘Wij zijn het ideale slachtoffer van roddels, want ‘we horen niks’. Ook werk zoeken is lastig, want ‘we verstaan de mensen niet’. Dat is dus allemaal fout, hè. En dat wil ik aantonen.’

Ondanks dat ze doof is, spreekt Ranim naast Nederlands ook Italiaans, Frans, Spaans en is ze de Nederlandse en Italiaanse gebarentaal vaardig. Een bezige bij dus. Ranin werd doof geboren en kreeg op haar zesde een gehoorimplantaat. ‘Door de gehoorimplantaten kan ik toch iéts horen, en zo heb ik vervolgens met een logopediste stap voor stap leren praten. Niet gemakkelijk, maar ik kan goed liplezen en daar begint het’, vertelt Ranim.

Lees het artikel op de website van HLN.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.