Podcast voor doven en slechthorenden: VPRO Medialab onderzoekt of het kan

19-10-2022 samenleving & maatschappij , techniek & ontwikkeling

VPRO Medialab probeert een nieuwe vormtaal te ontwikkelen met hun app Doofpod. Deze app adviseert podcastmakers over het toegankelijk maken van hun werk voor dove en slechthorende mensen. VPRO Medialab hoopt dat de app begin 2023 klaar is en dat deze internationaal gebruikt kan worden.

Een podcast is een nieuwsitem, een verhaal of een interview waarbij je alleen de gesproken taal hoort. Net als de radio. Niks voor dove of slechthorende mensen, dus. Dat is jammer, want daarmee sluiten podcastmakers direct een groep van 1,5 miljoen Nederlanders buiten. Daarom is onder andere VPRO Medialab bezig met het visueel maken van podcasts. NRC interviewde de makers van Doofpod over hun onderzoek.

Internationale vormtaal

Geert-Jan Strengholt, Delyan Pragov en Wouter Vroege, de makers van Doofpod, moesten keer op keer hun ontwerp aanpassen. Hun creatieve ideeën om veel kleuren en vormen te gebruiken bij het vormgeven van de tekst, werden afgekeurd door dove en slechthorende gebruikers. Te afleidend en te vermoeiend. En hun mooie lange verhalen waren te lang. Het doel is om een internationale vormtaal te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat als kleuren, signalen en tekens in elk land iets heel anders kunnen betekenen?

Lees het artikel: Het kan: een podcast maken zonder geluid

Lees meer over Doofpod bij VPRO Medialab


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.