Doof.nl jaaroverzicht 2021

23-12-2021 algemeen

Het jaar 2021 is alweer bijna voorbij. Tijd voor een terugblik dus. Wat is er allemaal gebeurd op Doof.nl? We nemen je mee langs een aantal hoogtepunten.

Vijf jaar na VN-verdrag Handicap

In 2021 is het vijf jaar geleden dat Nederland het VN-verdrag Handicap heeft geratificeerd. Helaas blijkt er nog niet zoveel veranderd te zijn in die vijf jaar. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets is gebeurd qua toegankelijkheid in Nederland. In maart was er dankzij Lisa Hinderks voor het eerst een gebarentalig stembureau bij de Tweede Kamerverkiezingen. En sinds juni is het makkelijker om het alarmnummer 112 te bellen als je doof of slechthorend bent. Natuurlijk is vorig jaar al de Nederlandse Gebarentaal (NGT) erkend als officiële taal in Nederland en we zijn benieuwd wat we daarvan in 2022 terugzien.

Cultuur toegankelijker geworden

Steeds meer theaters en musea denken na over toegankelijkheid voor mensen die een beperking hebben. Beeld en Geluid organiseerde dit jaar verschillende toegankelijke Mediacolleges met gebarentolken en schrijftolken. Sommige daarvan vonden online plaats, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook waren er veel musea die toegankelijke rondleidingen verzorgden, zoals Museum De Lakenhal in Leiden en het Dordrechts Museum (ook in 2022!).

Ook de festivals IDFA, Boulevard en Oerol hadden extra aandacht voor toegankelijkheid. En in Paleis Het Loo waren speciale Vertelpodia en Prinsen- en Prinsessendagen met gebarentolken.

Tot slot waren er verschillende theater- en dansvoorstellingen waarbij tolken NGT aanwezig waren. Bij andere voorstellingen speelde gebarentaal een nog veel grotere rol, zoals bij de dansvoorstelling ALL-EEN met dove danser Pawel, en Kasimir & Karoline, waarbij de dove tolk meespeelde in de voorstelling.

Gebarentaal in de media

Ook op tv was veel aandacht voor toegankelijkheid, zoals bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Het begon met het Jeugdjournaal en verkiezingsdebatten waar een tolk Nederlandse gebarentaal bij te zien was. Daarna was ook het Eurovisie Songfestival voorzien van swingende signdancers. Maar het leukste was toch wel het nieuwe tv-programma Hands Up!. Daarin leerden BN’ers gebarentaal van dove en slechthorende jongeren. Kijkers konden online nog meer gebaren leren. Vergeet ook niet op 28 december te kijken naar NOOD, waarin het verhaal van een dove vrouw aan bod komt.

Verder was natuurlijk MediaMasters weer toegankelijk voor kinderen die doof en slechthorend zijn. De game over mediawijsheid werd ontzettend veel gespeeld!

Het beste van Doof.nl in 2021

De nieuwsberichten die dit jaar het populairst waren op Doof.nl komen niet eens uit 2021! De meeste bezoekers hadden de artikelen over (online) gebarentaal leren? uit 2020 en het ontploppen van je oren na een vliegreis uit 2018. De twee meest gelezen artikelen uit 2021 zijn allebei lijstjes: feiten en fabels over slechthorendheid en de vijf grootste misverstanden over gebarentaal.

We hadden ook weer lekker veel columns van onze columnisten Famke, Frances, Jan, Janneke en Margriet. We bedanken iedereen hartelijk voor hun bijdragen! De meest gelezen column van dit jaar was de allereerste column van KNO-arts Jan van der Borden. Het ervaringsverhaal over rouwverwerking was ook populair. Nieuw onder Persoonlijk was dit jaar de rubriek Onbeperkt Ondernemend, over stoere ondernemers met een gehoorbeperking. De eerste, met Bianca van der Horst is het best gelezen. Hier gaan we in 2022 zeker mee verder!

Lezersvragen gingen dit jaar onder andere over rookmelders, mondmaskers, oude hoortoestellen en ondertiteling. De meest gelezen lezersvraag dit jaar was wat je kunt doen als de binnenkant van je oor jeukt.

Bij de video’s scoorden vooral muziekvideo’s goed, zoals de gebarenvertaling van het nummer ’17 miljoen mensen’. Zelf hebben we ook wat leuke reportages gemaakt. We waren bijvoorbeeld bij de Multisportdag voor Doven en Slechthorenden en bij een voetbalwedstrijd van het Nederlands Doven Elftal (NDE). Het NDE kwalificeerde zich toen voor de Deaflympics in mei 2022 in Brazilië!

Wat was jouw nieuws van 2021? Bekijk het overzicht van alle berichten van het afgelopen jaar.

Op naar 2022

En nu is het bijna 2022. We hebben er al zin in, jij ook? Hopelijk kunnen we volgend jaar weer lekker de deur uit om leuke dingen te doen. Wat zou jij komend jaar graag op Doof.nl willen zien? Laat het ons weten in de reacties of stuur een e-mail naar redactie@doof.nl.

Er zijn nog geen reacties Reageer