Doof.nl jaaroverzicht: het beste nieuws van 2023

04-01-2024 algemeen , communicatie & media

Het afgelopen jaar ging het op Doof.nl veel over inclusie en gehoorbescherming. Bekijk hieronder de belangrijkste en best gelezen berichten en lees ze nog eens als je wil!

Doven en gebarentaal steeds zichtbaarder

In 2023 zijn doofheid en gebarentaal weer een stukje zichtbaarder geworden in Nederland. Zo speelde Ravi in de serie Sleepers (seizoen 2 is inmiddels al begonnen) en deed Robin mee aan De Alleskunner VIPS. Ook was er een nieuw seizoen van Hands Up. T-Mobile lanceerde een campagne op TikTok om mensen gebarentaal te leren en won daar prijzen mee! Ook in de Efteling en bij de EO is gebarentaal steeds gangbaarder. Daar zal het Adviescollege Nederlandse Gebarentaal blij mee zijn!

Gehoorbescherming veel in het nieuws

Radar onderzocht begin dit jaar dat veel mensen de geluidsnorm op evenementen willen verlagen. Toch komt er voorlopig geen wetgeving voor. Gelukkig was er wel veel aandacht voor oordoppen om het gehoor te beschermen.

Doof.nl ging het land in

De redactie van Doof.nl is een aantal keren op pad geweest. Natuurlijk waren we erbij op het 20e Sencity Festival en bezochten we de bijzondere operette De Dappere Soldaat. We zijn in de Tweede Kamer geweest om twee van de ondertitelaars van Kamerdebatten te interviewen. Tot slot werden we hartelijk verwelkomd op de Gebarenboerderij van Jochem en Evita.

Daarnaast hebben we veel interviews online afgenomen. Bijvoorbeeld met journaaltolk Corline Koolhof die na 23 jaar is gestopt, met dansgezelschap 20Hertz en met Janneke over de cursus zelfleiderschap voor mensen met gehoorverlies. Ook schreven we een artikel voor Seniorenwijzer over slechthorend zijn als oudere.

Toegankelijke en belangrijke evenementen

Er waren vorig jaar weer veel evenementen, festivals en voorstellingen die heel toegankelijk waren voor doof en slechthorend publiek. Qua toegankelijke festivals was er in maart natuurlijk Sencity, en verder waren er Oerol, Poetry InternationalTheaterfestival Boulevard en de CircusParade.

Op 9 juli gebeurde er iets bijzonders: op het congres van de Wereld Doven Federatie werd de internationale Dovenvlag onthuld (zie foto). In augustus won Elaine den Exter brons en zilver op het EK atletiek voor doven. September stond in het teken van Werelddovendag met als thema ‘met elkaar’. In oktober was het weer tijd voor de Week van de Toegankelijkheid en in november konden basisschoolleerlingen weer  meedoen met MediaMasters.

Ook waren er dit jaar twee keer verkiezingen: op 15 maart de Provinciale Statenverkiezingen en op 22 november de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Goed om te zien dat in de tussentijd het aantal toegankelijke en gebarentalige stembureaus is toegenomen, mede met dank aan Tolkcontact.

Lezen over doofheid

2023 was ook een goed jaar voor boeken over doofheid en gehoor. Bijvoorbeeld Dovenrepubliek van Ilya Kaminsky, Kwallen hebben geen oren van Adèle Rosenfeld, Avontuur in Maastricht van Saskia de Boer en Neeltje & Frederik van Annemarie Spoor-van der Eerden.

De best bekeken artikelen

We zijn ook even in de statistieken gedoken. De drie meeste gelezen nieuwsberichten uit 2023 gaan over samenwerking tussen dove en horende collega’s, bij de Tweede Kamerverkiezingen en de Gebarenboerderij van Jochem en Evita. Het artikel dat het allermeest bekeken is, is er eentje uit 2022: Vliegreis gepland? Zo ontplop je verstopte oren.

Bij de persoonlijke verhalen deed Marlena’s hoorreis (deel 1 en deel 2) over haar CI-traject het goed. Ook het verhaal van Onbeperkt Ondernemer Adrie wekte interesse, net als Astrids verhaal over discriminatie op de werkvloer.

De meest bekeken video’s dit jaar? Op één de oude SIRE-reclame uit 1984 over communiceren met doven, die eigenlijk nog steeds actueel is.

Ook wilden veel mensen dit jaar zien hoe ze hun kerstwensen in Nederlandse Gebarentaal kunnen uiten. De derde meest bekeken video is die waarin Cas Wolters het programma van WDD 2023 bekend maakte.

Dan hebben we nog de hoorbibliotheek. Welke onderwerpen waren daar het populairst? Dat zijn gebarentaal leren, oorontstekingen en gebarentaal.

Jouw nieuws van 2023

Wat was jouw hoogtepunt van 2023 op het gebied van gehoor? En waar kijk je naar uit in 2024? Laat het hieronder weten of mail ons!

Er zijn nog geen reacties Reageer